Bali - Ubud - Monkey attack, Rijstvelden & Tempels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu Bali - Ubud - Monkey attack, Rijstvelden & Tempels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu

Bali - Ubud - Monkey attack, Rijstvelden & Tempels

Blijf op de hoogte en volg Menno & Moniek

02 Augustus 2016 | Indonesië, Ubud

Morningggg!

Leuk man, op vakantie zijn!! Hahah wie zet zijn wekker nu om kwart voor 6 op, vakantie. Joa wej dus! Dat was Pulau Weh. Op naar het volgende eiland! Onderweg naar het dorpje waar BengBeng ons op stond te wachten werden we nog even goed wakker gemaakt en bezig gehouden.
Er zat namelijk een aap op ons pad. Hij had blijkbaar geen zin in onze aanwezigheid en zette de aanval in! Zonder grapjes! We moesten echt wegrennen want zijn tanden zagen er niet zo fijn uit! Menno viel zelfs nog bijna omdat hij uit evenwicht raakte door zijn backpack! Tering hey, wakker waren we en een hartslag van 280!! Wat een shitbeesten! Gelukkig ging hij weg en konden wij er snel voorbij! Pff.... dat was echt even schrikken. Wij hebben het niet op die beesten. Sommige vinden ze schattig en leuk, maar wij blijven er graag bij uit de buurt want het blijven wilde beesten en ze zitten niet achter een hekje in de dierentuin! We houden er zo nog een trauma aan over! Phoe hey...

BengBeng stond al klaar en we werden netjes bij de haven afgeleverd. Met de fastboat waren we binnen een uurtje terug in Banda Aceh waar een overvrolijke Henkie naar ons stond te zwaaien. Haha hij was van ver al te herkennen en te zien!
Na een korte stop bij de bakker hebben we ontbijt gehad en werden we naar het vliegveld gebracht! Op naar Denpasar, Bali, met een tussenstop in Batam. Joa wij wisten ook niet waar dat lag, maar het is nog een eiland ergens in Indonesië haha!

Na een voorspoedige vlucht (met wat vertraging) kwamen we aan op Denpasar. Daar hebben we een taxi genomen naar Ubud en daar arriveerden we rond de klok van 11 uur savonds. Een lange reisdag dus!
Ze proberen je trouwens wel echt te bezeiken met de prijzen van de taxi. We hadden al gelezen dan het ongeveer 300.000 Rupia moest kosten. Begint die flapdrol bij 500.000 Rupia hahah. Gelukkig hebben we er nog 320.000 van kunnen maken!!

We hadden een homestay geboekt en de kamer was echt super fijn. Er stond dat ze een warme douche hadden, maar helaas. Wederom een koude douche!
We hadden mega honger en zijn toch nog op pad gegaan om ergens iets te gaan eten. Het was inmiddels half 12 savonds dus veel was al dicht. Toch was iemand zo vriendelijk en bereid om ons nog wat fried rice en wat te drinken te geven! Super chill!

De volgende dag zijn we Ubud maar eens gaan verkennen. We zijn door de straatjes geslenterd en strandden al snel bij het eerste restaurantje. Lekker eten, lekker drinken. Joaaaa det beveel os wal!
We zijn nog even over de locale markt gewandeld waar het echt niet normaal druk was. Beetje jammer dat ze allemaal dezelfde knommel verkopen! Wel leuk om te zien!
We slenterden lekker verder door gezellige straatjes van Ubud en zijn ook nog even naar Ubud Palace geweest. Mooie kunstwerken maken kunnen ze hier wel! Overigens zie je die kunstwerken en mooie deuren en beelden echt overal op elke hoek! Wij vinden het wel wat hebben!

Toen we aan het slenteren waren kwamen we bij het volgende lekkere restaurantje aan: Toro Sushi. JAMMMIEEEEE, ze hebben hier ook soesieee! Haha en het was echt heeeeerlijk!

Na deze heerlijke stop zijn we naar Monkey Forest gelopen. Een kleine jungle in een stadje vol met apen. We wisten niet zo goed of we het leuk zouden vinden, maar onder het motto, nu zijn we er toch, zijn we maar even gaan kijken.
Nog voordat we er waren kwam er ineens een aap tevoorschijn op de stoep. Ik duwde Menno bijna de straat op en wilde me meteen omdraaien. Ook kwam er een soort van angstige schreeuw uit mn mond.. ja ik/we waren nog niet genezen van gistermorgen! Phoe, daar gingen we weer!
Met toch wel een beetje knikkende knieën zijn we verder gegaan. Deze apen waren het gewend om eten te krijgen maar toch bleven we er ruim bij uit de buurt!
Het was eigenlijk net een dierentuin alleen zonder hekken. Ook veel toeristen hier! Zijn we niet echt gewend na Sumatra. Dat verschil kun je goed merken. Deze mensen zouden wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen als ze nu nog naar Sumatra zouden gaan en een wild aapje zien! Er is niets leuks aan die beesten en blijven wild, ook hier in Ubud. Alleen beseffen de meeste dat denk ik niet zo!!
Misschien maar goed dat we het gisteren zo hebben meegemaakt...

Anyway, het was wel leuk dat er in zo'n stad ook gewoon ineens een kleine jungle is! We hadden ons rondje gemaakt door Monkey Forest en zijn daarna even terug naar ons hostel gegaan.
We hadden ons plan voor vanavond en gingen op pad. Eerst lekker gegeten (natuurlijk!) en daarna zijn we naar een Balinese dans gegaan.
We waren er best optijd en toch zat het al best vol. Helaas begon het net voor de voorstelling te regenen en moesten we verkassen naar een overkapping.
Best bijzonder om te zien zoiets, zou het alleen zelf nooit willen haha. Beetje gekke bekken trekken en spastisch bewegen, Carnavalspakjes aan en gekke maskers op! Hahah
Neee, het het had wel wat!
We hadden gekozen voor een show waar ook vuur in zat (dan vond Menno het ook een beetje leuk) maar dat ging helaas niet zo spectaculair als we verwacht hadden. Wellicht omdat we onder de overkapping zaten. Haha overkapping in de hens was ook spectaculair geweest!
Ze maakte wel een goed vuurtje van de bast van een kokosnoot. Volgens Menno mochten ze daar wel eens per maand een container van laten overkomen naar Walhalla haha!

Na deze spectaculaire show zijn we nog wat gaan dringen op Monkey Forest Street waar een paar leuke barretjes zaten.
Ohja, ze vergeten hier ook overal de 's' achter happy hour, want ja, overal zijn ze van 5 tot 9, sommige zelfs van 1 tot 10. Hahah joa lekker logisch joa! 2 cocktails halen 1 betalen. Dus we zijn aan de cocktails geslagen! Oh en een shisha hebben we ook besteld. Misschien word ik dan ooit nog een roker hahahah.
Het was een gezellige en geslaagde avond!

Sochtends hebben we lekker rustig aan gedaan. Eerst nog lekker ontbeten bij onze homestay en daarna een scooter gehuurd. Tijd om de omgeving rondom Ubud eens te gaan verkennen!
Zoeh, 2 van die scheurmonsters gehuurd en gaan met die banaan. Die van mij had trouwens een naam, Scoopy hahah!
Ohja en mijn kilometerteller deed het niet, dus ik reed nooit te hard! Hehe

Menno voorop, want die wist de weg. Wat was dat toch lekker, zo rondscheuren. Al snel kwamen we bij een rijstterras. Daar konden we even lekker zitten en natuurlijk weer eten en drinken haha, net alsof we de afgelopen week niets hebben gehad!
We hadden een mooi uitzicht op de rijstvelden en na een tijdje zijn we verder gegaan. We gingen van de ene heilige tempel naar de andere. We moesten bij allemaal een sarong om, ook Menno. Maar of het echt zoveel zin had... de nakse beentjes kwamen er nog steeds onderuit hoor!
Bij een tempel kon je je wassen met heilig water. Haha yeahh right! Als het nu echt mega warm was geweest had ik ook wel ff willen zwemmen in dat water ja! Heilig water hahah... daarna was je weer helemaal rein! Het mooiste is dat veel toeristen dat dan ook nog doen.. wej douche os wal, zien we ok wer rein!

Onderweg kwamen we trouwens heel veel rijstvelden tegen. Rijstvelden all over the place in Ubud. Echt tof om te zien. Lekker groen allemaal!!
Bij de laatste tempel konden we maar moeilijk komen. Uiteindelijk heeft een local ons meegenomen via de niet toeristische route. Hij zei, ik loop wel even met jullie mee. Oké. Ook nam hij een sarong mee voor Menno, want we zouden niet via de ingang binnen komen. Haha we laten ons verrassen. Tussen de bomen door kwamen we op een rijstveld. Over de smalle paadjes midden tussen de rijstvelden door kwamen we bij een jungle aan haha. Oke hier hadden we niet op gerekend! En uiteindelijk waren we er. Of het nu echt makkelijker was? Nou, nee, niet echt haha maar wel leuker!
De tempel was ook wel tof. Allemaal uitgebeitelde rotsen. Best indrukwekkend, wat een penswerk omdat voor elkaar te krijgen. Zoveel details overal!
Onze local bracht ons via een andere, maar ook weer zo'n spannende route terug. Haha dat was toch wel leuk. Lekker door de rijstvelden pateren.
Omdat het al richting avond werd zijn we weer richting Ubud gereden. We hadden nog wel uren rond kunnen crossen, maar liever niet in het donker.
Savonds hebben we wederom heerlijk gegeten en geborreld.

We hadden onze scheurmonsters nog tot 12 uur de volgende dag. Dus we besloten om de volgend ochtend om rond 7 uur weg te zijn om nog naar 1 tempel te gaan die op de lijst van Unesco staat, Pura Taman Ayun. Die leek ons nog zeker de moeite waard om naar toe te gaan!
Menno had de route weer uitgestippeld en daar gingen we dan, vroeg in de ochtend!
Weer rijstvelden links en rechts en vrij rustig op de weg.
We kwamen aan bij de tempel en waren een van de eerste. Chefke van de tickets was nog niet wakker, ondanks dat de tempel al open was, dus we moesten achteraf maar even betalen. Oké, doen we.
We hebben de mooiste tempel wel voor het laatst bewaard. Deze was wel echt heel mooi! Apart gemaakt ook! En, geen toeristen!!! Het heeft wel wat, om 6 uur opstaan voor een tempel!
Ze waren zelfs het gras nog aan het maaien en aan het sproeien, heerlijk die rust!
Toen we het gezien hadden wilden we gaan betalen. Alleen had chefke zijn entreekaartjes nog steeds niet. Beetje hopeloos keek hij ons aan, daarna zeiden we, ja dan gaan we weer! En dat vond hij prima hahah. Vanaf nu gaan we alleen nog maar vroeg naar tempels haha! Het was zeer zeker de moeite waard!

Na de tempel zijn we nog even naar die lokale markt gegaan. Menno moest nog een paar hempjes hebben, t-shirts zijn toch wel warm.
Omdat we vroeg waren was het meeste nog dicht en waren ze nog op aan het bouwen.
Het afdingen was begonnen haha. Een van die sjengskes begon met 180.000 Rupiah en het andere sjenkske wilde eigenlijk 200.000 Rupiah hebben. Uiteindelijk heeft Menno ze voor 60.000 en 70.000 Rupiah meegenomen haha.
En voor degene die het niet weten, 14.000 Rupiah is 1 euro!

We hebben onze scooters ingeleverd en onze tassen gepakt. Ons hostel heeft onze transfers geregeld naar de haven en de boot naar Lombok.
Gisteravond kwamen we er ook nog achter dat het niet zo makkelijk is om van Flores terug naar Lombok te gaan. Er gaat gewoon geen directe vlucht en je moet via Bali vliegen. Echt te onlogisch voor woorden. Na heel wat gepuzzel hebben we toch besloten om gewoon naar Lombok te gaan en dan wel te zien hoe, wie en wat! Flores gaan we ook niet meer oversteken. Ook dat eiland is groter dan we dachten. Haha Oeps! Janou, nog genoeg moois te zien en we zitten nog steeds nergens aan vast qua reisplannen! Heerlijk!

We hebben nog lekker kunnen lunchen in Padang Bai voordat we met de speedboot naar Lombok gingen.
2 uurtjes later stonden we weer op het vaste land. Gearriveerd in Lombok!
We hebben een taxi geregeld naar Senaru, het bergdorpje waar je de Rinjani kunt gaan beklimmen.
Onderweg kwamen we ook nog vast te zitten in een stoet van kinderen. Ze waren aan het oefenen/marcheren voor independence day op 17 augustus. Wel grappig om te zien. Iets minder grappig dat je dan nog geen 3 km per uur vooruit komt.
Zo'n 2 uurtjes later waren we dan in Senaru en werden we gedropt bij Lenk Rinjani. Na even goed onderhandelen hadden we een prijs van 2,5 miljoen Rupiah voor beide voor elkaar gekregen. (Joaaa t zien gigantische bedragen heer).
Hier zat een 3 daagse klimtocht naar de Rinjani bij, 1 overnachting voor vanavond, eten en drinken voor 3 dagen, tent, matje en slaapzak en transport naar een plek na de trekking.

We sliepen in een homestay en hadden de hoop dat we een warme douche zouden krijgen. Echter was dit nog erger dan we gewend waren. Net smeltwater uit de bergen. Tering hey, mega koud! We zijn er toch maar onder gaan staan, want we douchen ons dadelijk weer 3 dagen niet haha.

Duss... dan gaat het morgen dan echt gebeuren. De helse trekking naar de Rinjani! We zijn echt heel benieuwd....

May the odds be in our favour!!!

Liefs van Manu & Munik

• 06 Augustus 2016 - 20:16