Bukit Lawang - Jungle trek & Oerang Oetans! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu Bukit Lawang - Jungle trek & Oerang Oetans! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu

Bukit Lawang - Jungle trek & Oerang Oetans!

Blijf op de hoogte en volg Menno & Moniek

25 Juli 2016 | Indonesië, Bukit Lewang

Hey vriendjes!

Het is half 9 en we zijn klaar om de jungle in te gaan. We gaan samen met gids Felix en stagiaire Berry, 2 zusjes uit Duitsland en een Oostenrijkse. Voordat we vertrokken gaf Felix nogmaals aan dat we niet naar een dierentuin gingen maar de jungle in en dat de Oerang Oetans en alle andere dieren daar in het wild leven. Dat betekend dus niet voeren en geen afval laten slingeren, zelfs geen filters van sigaretten. Ook moesten we onze handen wassen na het smeren van deet omdat dat zo'n chemisch spul is en dat niet goed is als Oerang Oetans daarmee in aanraking zouden komen.

Het belangrijkste was het spotten van de oerang oetangs en niet het afleggen van afstanden. We moesten met zijn alle goed opletten en vooral stil zijn! Wanneer we niet stil zouden zijn, zouden we weinig Oerang Oetans zien!
Zo het jungle avontuur kon beginnen!!

We begonnen met een kleine klim, zo kon Felix kijken hoe 'goed' we waren en of niemand meteen buiten adem is na een kleine klim. Dit liep gesmeerd en er waren geen afhakers!
Niet veel later kwamen we op een plek waar heeeel veeeel toeristen waren. We weten dat het hoogseizoen is, maar gaan we echt allemaal zo achter elkaar aan lopen?? Al snel bleek dat er een mega Oerang Oetans in de boom lag, een mannetje. Alle toeristen waren lekker aan het schreeuwen en vooral niet stil. Echt heel frustrerend! Felix was zich mateloos aan het irriteren dat de andere gidsen hun groep niet in de gaten hielden.
We stonden op het punt om verder te gaan toen het mannetje besloot te gaan bewegen. Ooooohh mijn god, wat een apparaat! Zo ongelofelijk groot!! Tering hey, daar wil je geen ruzie mee! Echt heel gaaf om te zien!

We gingen verder en Felix zei dat we weg gingen bij de andere toeristen. Yes. Gelukkig! We kwamen nog een heel aantal Oerang Oetans tegen, ook met kleine baby's, super schattig!

Voordat we de jungle in gingen hebben we allemaal gokje gewaagd over het aantal Oerang Oetans dat we tegen zouden gaan komen. Felix zei 13, Menno 9 en Moniek 8.
We hadden er al snel een stuk of 4-5 gezien, dus de andere meiden vielen al snel af haha.

We kwamen niet alleen Oerang Oetans tegen maar ook andere aapjes. Zoals de longtail maki en de Thomasleafmonkeys. En die laatste vonden het leuk om je fruit te jatten! Verrekkelingen dat het zijn!

Toen het voor ons ook tijd was om fruit te gaan eten moesten we eerst onze stagiair gaan zoeken, die was namelijk kwijt haha.
We namen niet het grote pad maar moesten echt overal over en tussendoor klimmen. Maar, we hebben Berry gevonden! Tijd voor een fruithapje. Bananen, small but tasty, mandarijnen, lychee's en passievruchten! Het was heerlijk en we zaten op een lekkere beschutte plek midden in de jungle. Natuurlijk kwam er ook een aapje op bezoek, maar die gedroeg zich voorbeeldig!

Daarna liepen we weer verder, weer een paar Oerang Oetans gespot en daar was ze opeens. MINA! Mina is bekend bij iedereen. Mina is namelijk de agressieve oerang oetang! Nou, en dat hebben we geweten ook. Ze kwam ons nog net niet achterna. We moesten er echt voor weglopen! Mina gaven ze wel wat fruit, anders werd ze nog agressiever! Leuk man, die Oerang Oetans!
Helaas hebben we Jacky niet gezien. Dat is namelijk de lieve Oerang Oetan.
Na onze ontmoeting met Mina zijn we maar gaan lunchen. Hier waren we aan toe! Lekkere rijst met een ei en nog heerlijk fruit, inclusief ananas!

Het leuke was dat we niet de normale paden volgenden maar kriskras en klimmend door de jungle heen gingen! Waren het eigenlijk wel paadjes? Waarschijnlijk niet!!
Het weer begon te veranderen en we waren onderweg naar ons kamp. We kwamen nog een andere groep tegen die we vriendelijk vroegen of we voor mochten gaan. We kwamen aan bij ons kamp en voor ons kamp zaten er nog 2 Oerang Oetans in de boom!! Mooie afsluiter! Nog geen 2 minuten later begon het flink te regenen! Welcome to the rainforest!!
Het grappige was dat de 2 oerang oetangs ook een dakje gingen maken van bladeren, echt super schattig!
De teller stond nu op 10 Oerang Oetans!!
Ohja, en die groep die we in hadden gehaald kwamen zeik en zeiknat aan bij het kamp hahaha, sukkels!

Savonds hebben we lekker gegeten met zn alle en de rest van de avond hebben we gevuld met junglegames! Ja die Felix en Berry zorgden er wel voor dat we ons niet hoefde te vervelen!
Het werd al snel een melige bedoeling wanneer we the oerang oetang game gingen doen haha. Ja, we hebben ons goed vermaakt met de meest simpele spelletjes!
We waren allemaal best wel gesloopt dus na al het vermaakt gingen we lekker slapen in onze boxspring! Oneaaaaahhh haha, lekker op de kei harde bamboe! Achja, 1 nachtje moet wel lukken toch?!

Na een redelijk nachtje werden we vroeg wakker. Is wel leuk wakker worden met wederom 2 Oerang Oetans in je voortuin en ontelbaar andere aapjes!
Teller staat op 12 nu!
We kregen een goed ontbijt en hebben ons nog een hele tijd vermaakt met het kijken naar alle beestjes, aapjes, kleine varanen en Oerang Oetans. Een van de Oerang Oetans had ook een naam, Ratna. Alle apen met een naam zijn eigenlijk semi-wild. Ze hebben ooit in gevangenschap geleefd en zijn dus bekend met mensen. Vandaar dat ze ook zo dichtbij komen.
Het blijven interessante dieren en het feit dat die takken niet breken wanneer ze er aan gaan hangen is nog steeds bizar!

Die ochtend kozen we ervoor om de makkelijke weg te pakken. Gisteren genoeg geklommen en geklauterd!
Het duurde niet lang of we waren de jungle uit en liepen langs de rivier! Mega mooi uitzicht! De rivier had een aardige stroming maar we moesten er toch doorheen! Best leuk om te doen trouwens!
Na toch wat klimmen en door het water rennen kwamen we bij een ander kamp. Daar hadden we lunch en konden we beetje chillen!

Het laatste wat we gingen doen was 'raften'. Terug naar Bukit Lawang. Er werden 5 banden (die 1 iemand mee heeft moeten sleuren voor ons) aan elkaar gemaakt en in een treintje gingen we de rivier op!

Woaaah daar gaan we! Hahah. Dat was echt super leuk! Beetje chille, om je heen kijken, soms nog wat aapjes spotten en lekker veel water in je gezicht krijgen! We hebben echt gelachen en het wat een goede afsluiter!

Hoe dichter we bij Bukit Lawang kwamen, hoe drukker het werd. Het was weekend en het hele dorp had zich verzameld bij de rivier. Super leuk om te zien. Alle kiddo's zwaaien natuurlijk. Leuk ontvangst comité!

Dat was het dan, onze jungle trek! De teller is geëindigd op 12 Oerang Oetans, waarvan 1 gigantisch mannetje. En als we Felix mogen geloven hebben we veel geluk gehad en veel gezien! Ohja, we hebben ook nog aardig wat hornbills gespot. Zou ze bijna vergeten!! Ook daarmee hebben we schijnbaar geluk gehad!
Felix en Berry hebben ons ook nog een liedje geleerd op de melodie van jingle bells: Jungle trek, Jungle trek, in Bukit Lawang. See the monkey's, see the birds, see oerangatang! Hahah, denk dat je er bij had moeten zijn om het leuk te vinden ;)!

Kortom een geslaagde jungletrek voor ons!! Een zeer leuke en mooie ervaring.
Savonds hebben we nog met zn alle bbq gegeten en er een leuke avond van gemaakt met biertjes en junglejuice. Geen idee wat daar in zat! Menno is nog met Felix het een en ander gaan halen! De emmer was goed gevuld en aan het eind leeg. Dus het zal wel goed zijn toch haha.

Rond de klok van 12 uur werden wij opgehaald om terug naar Medan te gaan. We slaan een nachtje over en hebben een flinke reis voor de boeg. Morgen vliegen we naar Banda Aceh en daar pakken we de boot naar Pulau Weh!