Lombok naar Flores - 4 dagen op het bootje - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu Lombok naar Flores - 4 dagen op het bootje - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Menno & Moniek - WaarBenJij.nu

Lombok naar Flores - 4 dagen op het bootje

Blijf op de hoogte en volg Menno & Moniek

11 Augustus 2016 | Indonesië, Komodo

Goijedaag same!

Deze ochtend zijn we netjes om kwart voor 9 opgehaald. Er zaten al zo'n 6 mensen in het busje en er moesten er zeker nog een aantal bij!
Bij de laatste stop stapte een bekende in, Hanna uit Londen. We hebben samen de Rinjani beklommen haha. Wel leuk!
Op naar de haven in het noorden van Lombok. Eenmaal daar aangekomen moesten we nog een hele tijd wachten. We zouden eigenlijk rond de klok van 11 uur vertrekken. Echter werd dat pas 1 uur! Janou, niets aan te doen!
Er werden 2 groepen gemaakt en iedereen was klaar voor vertrek. Laat die boot maar eens zien.

We liepen de pier af en daar was 'ie dan, onze boot voor 4 dagen. Was hij zoals op de foto? Hahah nee natuurlijk niet!! Het eerste wat Menno deed was naar binnen spieken, kijken wat voor matjes we zouden hebben om op te slapen. Daar kwam een vreugdekreet vandaan haha. Het waren daadwerkelijk matrasjes! Woehoeeee. We sprongen de boot op en gingen meteen een bedje veroveren in onze mega slaapzaal op het dek. Met maar liefst 29 man sliepen we daar! Gezellig hè!
Er waren ook een paar slaapcabines beneden, maar daar zat ook de motor, ook gezellig!

Het mooie van zo'n trip is dat iedereen in het begin de kat uit de boom kijkt. Iedereen is nog stil en praat nog veilig met degene die hij/zij kent.
Daar komt nog wel verandering in, je zit tenslotte 4 dagen met elkaar opgescheept haha.

We hebben in Senggigi trouwens ook nog alcohol gekocht. Dat was ook een ervaring op zich. We hadden besloten om geen bier mee te gaan nemen, dan moesten we veel te veel sjouwen. Dus 1 fles sterke drank en 2 flessen cola zou het dan gaan worden.
Maar zo gemakkelijk ging dat nog niet worden aangezien het verkopen van alcohol verboden is sinds 2015.
Na wat research op internet bleek Marina bay the place to be! We gingen naar deze tent en vroegen subtiel of we iets van alcohol konden krijgen om mee te nemen. Dan moesten we wel door naar achteren lopen. Daar zat nog een hele mooie, grote bar verscholen. De aardige man vroeg of we alcohol for take away wilde hebben haha. Ja graag! Hier is de menukaart hahaha. Oké dat was duidelijk hahaha! We besloten voor een lokale vodka te gaan. We zijn benieuwd!

We zaten al snel op open zee en dat ging niet geheel onopgemerkt haha. Menig misselijk mens lag bij ons in de slaapzaal, waaronder Moniek. Met Menno ging het vrij aardig, maar veel meer dan liggen en zitten deed niemand!
Pohhh wat was de zee wild vandaag!!
Na een aantal uurtjes vooral te hebben gelegen gingen we aan land. Voor even. Wel eerst van de boot afspringen en een paar meter zwemmen. Schoenen en camera's werden met een bootje naar het strandje gebracht!
We gingen een kleine wandeling maken naar een waterval. Nou, eenmaal daar kwam er nog een groep aankakken, lekker irritant. Die waterval kon ons gestolen worden en we zijn terug naar het strand gelopen. Daar hebben we nog wat gehangen en gezwommen. Was wel even lekker!
Daarna was het wederom tijd om verder te gaan varen.

Savonds kregen we natuurlijk ook te eten. Dat werd fijn in het midden van de boot op een kleedje neergezet. Rijst, noodles, tofu, wat groentes en fruit. Dat was wat we 4 dagen lang, smiddags en savonds, gegeten hebben haha. Ohja 1 dag hadden we er vis bij, zelf gevangen door de bemanning en 1 dag hadden we kip. En dat was geen plofkip, helaas! Maar over het algemeen hebben we goed gegeten op de boot.
Het enige jammere was dat er sommige bij waren die zich een beetje asociaal gedroegen. Zodra het eten kwam was het bijna vechten, bang dat je anders niets meer zou krijgen! En dat is in die 4 dagen niet veranderd helaas.

Anyway, na het eerste avondmaal zijn we weer op bed gaan liggen, net zoals iedereen! De zee was echt heel wild en de vissen zijn goed gevoerd die nacht! Gelukkig hebben wij daar niet aan mee hoeven doen. Wel een fijne gedachte dat er genoeg raampjes zijn waar je lekker uit kunt kotsen! Alles beter dan in je bedje toch hahah.
De bedjes liggen trouwens heerlijk. Vooral in vergelijking met de Rinjani. Sommige waren aan het klagen over hoe dun de bedjes waren enzo haha, ga eerst maar eens de rinjani doen, dan is het al snel goed!!

Menno was al vroeg wakker (half 6 ofzo) en is lekker voor op het dek gaan zitten. Muziekje aan en de zonsopkomst kijken. Ik vond liggen nog wel erg prettig en heb hem niet lang vergezeld!
Als ontbijt kregen we...... jaaaaa bananenpannekoeken! Deze waren wel beter dan op de Rinjani hahah.
Ook kregen we gisteren trouwens dezelfde koekjes die we op de Rinjani kregen als sandwiches voor de klim naar de top. Hahah alles is bekend nu!! Aan sommige dingen hebben we een lichtelijk trauma overgehouden, zoals die koekjes!
De zee was nog steeds niet goed gezind en hebben ook de 2e dag veel gelegen. Nu wel meer buiten op het dek in de zon. Het ging toch al een heel stuk beter! We beginnen er aan te wennen!
Deze dag zijn naar Satonda Island geweest. Je kon hier fijn snorkelen en op het kleine eiland was een groot zoutwatermeer.
Dat zwemmen iedere keer was wel echt super lekker! Lekker afkoelen!
Verder hebben we dus alleen op zee gezeten.

Savonds hebben we nog een tijdje op het dek gezeten en met iedereen wat gekletst en gedronken. Echt feest werd er nog niet gemaakt. Ook deze nacht moeten we nog varen dus de meesten zijn nog voorzichtig wat alcohol betreft!

Dag 3 op onze cruise. Iedereen begint een beetje los te komen. Met sommige heb je iets meer, sommige wil je liever op een eiland achter laten. Tja dat krijg je als je met een kleine 30 man bent! We zitten trouwens ook met Jelle en Martijn uit Amsterdam op de boot. Peppie en kokkie maar wel heel gezellig!
Onze bemanning is trouwens ook super aardig en gezellig. Ze nemen hun werk serieus maar zijn ook zeker in voor een geintje! Zeker onze stagiair was grappig hahah. En onze kapitein is zoiezo maar een koekwous haha. Elke dag een briefing of 6 en hij zegt iedere keer hetzelfde haha. Bij de laatste briefing had hij zelfs even een gtst momentje. Drama om niets, we waren niet stil volgens hem.... dus taaide hij hem af, okeeee! Hahah

Deze dag was de zee eindelijk goed gezind en super rustig! De boot begon meer te leven haha. We kwamen nu ook steeds meer tussen de eilandjes en dat was natuurlijk ook super mooi om te zien allemaal!
We maakte een stop om een kleine hike uit te voeren. Nou, vooruit dan haha. Het uitzicht op de top was wel echt heel mooi! Natuurlijk was dit ook weer een stop om te zwemmen en te snorkelen!
Daarna gingen we weer verder. Het dek kwam steeds voller te liggen, lekker bakken in de zon. Met dat windje ging dat zeker, maar het ging ook hard. Dus veel smeren!!
Inmiddels waren we ook allemaal lekker zout en alles behalve schoon haha. De zee is je douche!! Lekker man, haar dat aanvoelt als stro!

De volgende stop is Mantapoint. Hier gaan we proberen om Manta Rays te spotten met snorkelen! De stroming is wel sterk dus we moeten dicht bij de boot blijven!
We hadden 1 verkenner en als hij er een had gespot riep kaptain Jack dat we NU moesten springen! Bij poging 1 heeft Menno alles gegeven en er al meteen eentje gezien, wel van een behoorlijk afstandje! Echt super gaaf en wat tof om te zien!!! Moniek was te traag haha, die heeft alleen maar meters gezwommen en niets gezien, helaas.
Poging 2 dan maar. Menno zat er weer meteen goed boven en heeft ook een pijlstaartrog gevolgd en nog 2 Manta roggen. Moniek heeft uiteindelijk ook 2 Manta roggen gezien, maar wel van een behoorlijke afstand! Die beestjes zijn nog best wel snel ook en de stroming was inderdaad super sterk! Dat heeft ons aardig wat energie en inspanning gekost! Niet dat dat zo heel erg is haha. Want op die boot doe je niet zo heeeel veel haha.
Maar, de Manta's zijn gespot! Hopelijk gaan we nog een keer duiken en kunnen we ze nog een beetje beter zien!

Daarna hebben we natuurlijk weer lekker liggen chillen op het dek! Als laatste gingen we die dag nog naar Pinkbeach. Dit strand was dus rood/roze. En het was ook nog echt zo! Wel apart om te zien, verder niet heel bijzonder! Het had te maken met het koraal, hoe het precies zit weten we nog steeds niet!
Natuurlijk hebben we ook weer even lekker gezwommen en gesnorkeld!

De laatste stop was ergens tussen de eilanden en dicht bij Komodo eiland. Hier bleven we vannacht. Voor het eerst niet snachts doorvaren dus! En dat betekend een rustige zee en party time!!!
Savonds kwam de alcohol tevoorschijn en iedereen kwam los! Zo'n avond moeten ze eigenlijk de eerste avond hebben, zou veel beter zijn! Leer je elkaar meteen goed kennen haha! En die vodka, joaaaa dat ging er toch aardig goed in hahah! Voordat we het wisten was de fles leeg, moaaaaah! En nee, we hebben vooral niet gedeeld! Laten we zeggen dat we er goed van hebben geslapen en een goed nachtje hebben gehad hahah!!
Het was een hele gezellig avond!!

De volgende ochtend was iedereen weer vroeg wakker. 6 uur joa. Zouden we dat thuis ook nog kunnen?? Haha betiefel ut!
We waren weer aan het varen en wel naar Komodo Eiland! Jaa, we gaan de komodo dragons spotten.
Stipt om 7 uur zette we weer voet aan wal. Met een nogal lichtelijke kater (Moniek vooral) liepen we richting het park. Ons Juressic Park gevoel werd wel heel groot! Zonder grapjes!
We kregen een aantal gidsen mee die bewapend waren met een stok. Hahaha en dat moest ons redden tijdens een aanval?? Haha
Al snel zagen we de eerste. Wow ja, ze zijn toch wel heel erg groot!! Wat tof om ze te zien! Ook hebben we een kleine baby gezien die in de boom zat. Hij moet trouwens wel, anders wordt ie opgegeten door de andere dragons. Gezellige bedoeling daar. Zelfs de moeders eten hun eigen baby's op!
Later zagen we er nog 3 die op apengapen lagen. Wat een papzakken! Er lijkt weinig in te zitten in die beesten, maar ze zijn echt niet te vertrouwen! Ze zijn echt super snel. Stel dat er er eentje jou achterna komt moet je zigzaggen en zo snel mogelijk in een boom klimmen!
Ik zag mezelf al zigzaggend over dat eiland rennen hahah!!!
Wat een reuzachtige beesten zeg, wij begrijpen wel waarom ze dragons heten! Ja wij zijn onder de indruk!

We gingen weer verder met ons jacht en de koers stond nu op het eiland Rinca, het oorspronkelijke eiland van de komodo dragons. Daar gingen we ze nogmaals bekijken! Bij deze entree werd het Juressic Park gevoel nog groter haha. Echt gewoon hetzelfde als in de film!
Het was inmiddels bloedje heet en we gingen wederom een middel lange wandeling maken van ongeveer uurtje tot anderhalf uur.
Het werd ons wel duidelijk dat ze gewoon de uitgezette wandeling volgen en als je dan geen dragon ziet, heb je pech. We liepen een heuvel op, helemaal kaal, heen bomen en tering heet. Ja wat denk je zelf? Ik zou hier ook niet gaan liggen en zo'n beest al helemaal niet! Ja het uitzicht was mooi, maar we kwamen toch echt voor iets anders!
Gelukkig lagen er nog een paar beneden onder de huisjes helemaal van pampus. Eentje had net gegeten en dat was ook te zien ook! Wat een joekel was dat!
Ja, de komodo dragons kunnen we ook afstrepen! Heel tof dat we ze gezien hebben!

Omdat het zo heet was hebben we nog ergens bij een klein eilandje een stop gemaakt om lekker te zwemmen en vooral af te koelen!! Heerlijk was het! Dat was onze laatste stop. Bij de volgende stop arriveren we in Labuan Bajo, Flores!
Tussen de eilanden varen was wel heel tof! En zo mooi, echt heerlijk. De hele tocht was, ondanks de eerste (misselijke) dag, heerlijk!

We kwamen bij het dorpje aan en moesten de boot nog parkeren. Een van die chefkes riep dat hij een plek gevonden had. Ik zag hem nog niet hoor?! Ja er was nog wel een hele kleine ruimte, maar daar past echt geen boot tussen!! Zelfs niet die van ons. Maar ohjawel hoor! En of dat past hahahah, beetje duwen, beetje gas geven en we stonde fijn geparkeerd haha. Heel mooi om te zien!

Dat was het dan, onze 4 daagse boottrip zat er op! Het was echt geweldig, we hebben er van genoten en veel mooie dingen mogen zien!

Tot het volgende verhaaltje weer!

Knoevels van ons! Xxxxx